Yhteistyö säästää resursseja ja luo myönteistä pöhinää

Yhteistyöllä luodaan yhteistä hyvää ja siksi on pidettävä huolta resursseista. Ohjaus ja mentorointi tarkoittavat ennaltaehkäisevää työotetta, jonka avulla kevennetään kustannuksia ja parannetaan hyvinvointia.

Tämä tarkoittaa

  • koulutustarjontaa
  • työhyvinvointiin satsaamista
  • varhaista tukea ja vuorovaikutusta
  • ohjausta ja mentorointia
  • kannustavaa työotetta

Hyvinvointia rakennetaan yhteistyössä erilaiset asiat huomioiden. Upeat puitteet hyvinvointiin ovat sekä rakennettuja että aineettomia asioita. Esimerkiksi luonto, kulttuuri, musiikki, teatteri, kirjasto, estetiikka, laadukas ihmislähtöinen palvelukulttuuri. Neuvola, varhaiskasvatus, perusopetus, toinen aste, sosiaali- ja terveyspalvelut – näistä koostuu suurelta osin ihmisen elämä. Lisäksi puhdas vesi, turvalliset tiet, esteettömyys – monet asiat vaikuttavat hyvän elämän muodostumiseen. Yksilölliset eroavaisuudet tuovat haasteita, joihin on pyrittävä löytämään innovatiivisesti vastauksia.

Yhteistyöllä eri toimijoiden kesken voidaan luoda enemmän hyvinvointia ja parempia palveluita.

Jokaiselle on tarjottava laadukkaita matalan kynnyksen palveluita siellä, missä ihmiset luontaisesti ovat ja toimivat. Älykkäät ratkaisut ovat tarpeen!

Koulutuksen tärkein tehtävä on tuottaa ajattelevia osaajia

Osaaminen turvaa elämässä pärjäämisen sekä työllistymisen edellytyksiä. Ajattelu on tärkeä elinikäisen osaamisen pohja ja siksi sitä on vahvistettava. Äykkäät ratkaisut digitaalisuudessa on siten tuotettava ajatellen kokonaiskuvaa. Osaamista on vahvistettava ja turvattava jokaiselle mahdollisuus kouluttautua ja oppia uutta lähtötaidoistaan ja asuinalueestaan riippumatta. Tämä tarkoittaa vahvaa eri toimijoiden ja yhteiskunnallisten vaikuttajien yhteistyötä ja yhteistä ajattelua. On kehitettävä uusia malleja toimivien ratkaisujen löytämiseksi ja koulutusmahdollisuuksien laajentamiseksi. Koulutusta on tuotava joustavasti sinne, missä on työvoimapulaa. Näin turvataan yhteinen hyvä.

Varhaiskasvattajan, opettajan sekä opinto-ohjaajan koulutuksistani ja työkokemuksestani on merkittävää hyötyä toimiessani elämän eri osa-alueilla, kuten  luottamustehtävissä, työssä ja vapaa-ajalla.

Vuosien aikana olen ehtinyt moneen tehtävään ja hankkinut osaamista sekä uusia kokemuksia, sillä olen halunnut oppia uutta. Olen toiminut mm. oppilaskunnassa kehittämässä koulutusta, vanhempaintoimikunnassa edistämässä yhteistyötä, lasten parlamentin kummina lisäämässä aitoa lasten kuulemista, luomassa iltapäivätoiminnan mallia ja kehittämässä lasten ja nuorten musiikkitoimintaa Musiikkiluokkien Tuki ry:ssä.

Haluan edistää lasten ja nuorten hyvinvointia ja mahdollisuuksia hyvään elämään. Tämä on johdattanut minut kursseille, opintoihin sekä työelämään ja erilaisiin tehtäviin. Kodin ympärilläkin on aina vilskettä, sillä lapset ja nuoret saavat aina tulla meidän kotiimme; tavoitteena on rakentaa hyvää vuorovaikutusta aidosti läsnä ollen.

Kannatan tutkimista, tiedolla johtamista ja yhteistyötä

Olen innokas tiedon hankkija ja siksi opiskellut paljon. Olen kirjoittanut käytännönläheisiä tutkielmia toteuttamalla haastattelu- ja kyselytutkimuksia hyvinvointiin liittyen työntekijöille, nuorille, perheille ja lapsille. Näitä tutkielmia ovat mm. Päiväkodin johtajan ja perhepäivähoidon ohjaajan toimenkuvan toimivuus (Kandityö), Arki lapsen silmin – lasten kokemuksia arjesta (Pro Gradu) ja Etäkoulufiilis – perheiden ja nuorten kokemuksia etäkoulusta ( Erilliset opinto-ja uraohjaajan op. kehittämishanke).  Lisään myöhemmin tutkielmani tänne luettavaksi.

Pidän yhteistyöstä ja erilaisten ihmisten kanssa toimimisesta. Tämä on johtanut siihen, että minulla on laajat verkostot, joiden kanssa yhteistyö toteutuu joustavasti ja vaivattomasti. Olen voinut vaikuttaa monissa verkostoissa edistäen liikkuvuutta, musiikkia, hyvinvointia, vähävaraisten auttamista, yhteisöllisyyttä jne.

Yhteistyössä Irma Hujasen ja Sanna Priorin sekä kokoomuksen valtuustoryhmän kanssa teimme aloitteen, joka edistää laatutyötä kouluissa ja varhaiskasvatuksessa. Tämä aloite on edennyt ja nyt laadun arviointi on otettu käyttöön ja oppimiseen on saatu lisää tukea. Kaikilla näillä tekemisillä on merkitystä, koska nämä ovat yhteisiä hankkeita ja edistävät pidemmän ajan hyvää.

Varhaiskasvatus on avain moneen yhteiskunnan kohtaan.

Alle kouluikäisenä pieni lapsi kehittyy nopeasti ja saavuttaa kaikki merkittävät valmiudet. Samaan aikaan hänen perheensä tarvitsee tukea, ohjausta ja perheyhteyden vahvistamista. Pikkulapsiperheaika voi olla hyvin kuormittavaa monin tavoin ja paras tapa luoda hyvinvointia, on tukea koko perhettä varhaiskasvatuksen ja neuvolayhteyden kautta.

Tuen antaminen varhaisten vuosien aikana sekä lapselle että perheelle on ensiarvoista ja siksi hyvinvointipalveluiden ja sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistoiminta on merkittävää. Kun ammattitaitoinen ja motivoitunut henkilöstö tekee yhteistyötä, luodaan edellytykset myönteisen tulevaisuuden rakentumiseen. Tiivistä vuoropuhelevaa ammattitaitoa tarvitaan kaiken aikaa, jotta mahdollistetaan yhteisön kannalta paras tulevaisuus. Myös oppimisen ja kasvun tuki sekä syrjäytymisen ehkäiseminen onnistuu tehokkaimmin tässä elämänvaiheessa. Joskus laadukas varhaiskasvatus onnistuu katkaisemaan alkavan huolikehityksen. Tämä on erittäin merkittävää inhimillisesti ja taloudellisesti.

Perusopetuksessa oppilashuollon tulee olla läsnä joka hetki

Perusopetuksen aikana luodaan lapsen tietoinen mieli ja vuorovaikutuksen taidot. Luokanopettajille tulee turvata keinot tehdä opetustyötä yhdessä oppilashuollon henkilöstön kanssa, jottei lasten tuen tarve pääse kasvamaan liian suureksi. Samanaikaisesti perheelle tulee tarjota tukea ja ottaa heidät mukaan lapsen kasvun tukemisen prosessiin.

Oppimisen työyhteisöjen yhteisöllisyyttä, osaamista ja kannattelukykyisyyttä tulee edistää tiiviin vuoropuhelun kautta. Näin edistetään sekä motivoitumista, työssäjaksamista että kiinnostusta alan työpaikkoihin. Opetusalan voima piilee arvostavassa johtamisessa, jossa työhyvinvoinnilla on keskeinen rooli.

Toinen aste tarkoittaa sekä lukiokoulutusta että ammatillista koulutusta

Toinen aste tarjoaa eväitä sivistykseen ja työelämään. Nuori on tällöin elämänsä suurimmassa ”vaarassa”, sillä hänen kasvunsa on murrosiässä varsinaista myllerrystä. Aikuisten tehtävä on kaikin keinoin muistaa nuoruuden ”dilemma”. Nuoren vaikeatkin hetket on nähtävä kasvuna ja häntä on tuettava sekä laadukkaiden ja monipuolisten opetusmenetelmien avulla motivoiden että oppilashuollon monin keinoin. Nuoruuden elämänvaiheessa ammattilaiset tekevät mahtavaa työtään valmentaen kokonaista ikäluokkaa kohti tulevaisuuden elämänpolkuja.

Opetus- ja ohjaushenkilöstölle on tarpeen antaa johtamisen avulla tukea ja rakennuspalikoita. Erilaiset keinot motivoida henkilöstöä tiimityöhön, valmentavaan ja mentoroivaan työmalliin sekä vahvistavat ammatillisuutta että luovat työssäjaksamista. Jaksava ammattilainen pystyy kuulemaan ja antamaan perheiden ja nuorten äänelle tilaa.

Korkea-aste ja vapaa sivistystyö ovat keskeinen kyvykkyyden ja innokkuuden edistämisen väylä oppivelvollisuuden jälkeen. Tällöin on mahdollista tukea erilaisia ihmisiä löytämään omia voimavarojaan sekä tuottamaan yhteistä hyvää kehittäen omaa itseään ja ympärillä olevaa yhteisöä.

Koulutuksen on oltava yhä keskeisemmässä roolissa kehittäen ja innovoiden uutta.

Yrittäjyys vaatii sisua ja sinnikkyyttä, josta julkisen sektorin toimintaan voi saada paljon inspiraatiota

Innovaatiot, asiakaslähtöisyys ja käyttäjälähtöisyys sekä epäonnistumisen salliminen – nämä ovat yrittäjyyden salaiset menestystekijät, joista julkinen toimija voi oppia paljon.

Yhteisen arvot luovat pohjan menestykselle koko alueen kannalta. Arvovalinnat ovat terveen yhteistyön pohja. Ratkaisevinta on se, miten arvot saadaan elämään aidosti yhteistyötä tehden. Yrittäjäverkostotaustallani on merkitystä, kun etsin ratkaisuja uudenlaisten kustannustehokkaiden ja asiakaslähtöisten palveluiden mallintamiseen.

Olen oivaltanut, että yritysten merkitys on suuri sekä palveluiden tuottajina että työllistäjinä. Yritysten ja yhdistysten voimavarat ovat kiehtovia ja asettavat uusia mahdollisuuksia palveluiden tuottamiseen jokaiseen kolkkaan.

LEHTIARTIKKELIT

LUE TÄÄLTÄ LISÄÄ AJATUKSIANI: KURKKAA TOIMIANI JA TEEMOJA SOMESSA

Lilla Saaristo (@lillasaaristo) • Instagram-kuvat ja -videot

YHTEISTYÖ

Olen toiminut Kaukopään koulun tutkimuksen hanketyöntekijänä, projektikoordinaattorina sekä vapaaehtoistyössä etsien yhteistyökumppanuuksia.

Yhteistyötahoina ovat olleet Raution kaupunginosayhdistys sekä Pro Kaukopään Koulu Oy, Eksote, Virkkulankylä, ImArk, Hyvinvoinnin Vuoksi, Imatran kaupunki, Mitra ja Kuusikkoaho Oy.

VAPAAEHTOISTEHTÄVÄT

Olen Imatran Rotaryklubin presidentti, Musiikkiluokkien Tuki Ry:n puheenjohtaja sekä Maininki ry:n puheenjohtaja. Olen Kaakkois-Suomen Kokoomusnaisten piirihallituksen jäsen ja Imatran Kokoomusnaisten varapuheenjohtaja.

Täältä tutustumaan sivuille

Kaukopään koulun tulevaisuusseminaari 24.11.2018 | Rautionkylä (ekarjala.fi)

Kokoomus Imatra – Kokoomusnaiset

Yhteystiedot | Kaakkois-Suomen Kokoomusnaiset ry.

ALOITTEET

Kasvatuksen ja koulutuksen kehittämissuunnitelmaa valmistelevan työryhmän nimeäminen IMR/1532/00.02.16/2019. 

Valtuutettu Lilla Saariston valtuustoaloite: Aloite koulumuseon perustamisesta ja historiatiedon tallentamisesta. IMR/856/00.02.16/2020. 
Aloite Linnansuon leikkipuiston perustamisesta.